הסוד של ג׳ובס: לענות על שאלה שהקהל עוד לא שאל

איך עושים מחקר seo יעיל, למה זה שלב הכרחי אבל ממש לא מספיק ומה יקדם אתכם לתוכן מצוין? מדריך למקצוענים, ויש בונוס בסוף

הקרב על תשומת הלב של הגולש כל כך אכזרי, שגם עם עבודה נכונה וטובה ההצלחה ממש לא מובטחת. הרשת רוויה בפוסטים, טיפים, סרטונים ומדריכים. כדי להתעלות מעל כל הרעש, צריך, ובכן, להתעלות. אבל איך עושים את זה? כדי להבין, צריך להתחיל מההתחלה. מלמטה. מהשטח. בטור הזה נראה תחילה מה הם היסודות שבבסיס עבודת תוכן טובה. אחר כך נבחן יחד מה מאפשר לייצר תוכן מצוין ונסקור כמה דוגמאות. ובסוף, מחכה לכם צ׳ופר. שנתחיל?

 

עבודת תוכן טובה נובעת מחיבור חזק לשטח ומהבנה של זרמי העומק בתחום הפעילות של הארגון. תוכן טוב נשען על מגמות וביקושים, מבין את הצורך של קהל היעד ונוגע בנקודות הכאב שלו. כדי להשיג את המטרות האלה, תוכן מקצועי מסתמך על מגוון של טכניקות וכלים, הרבה מתחום ה-SEO.

 

קיצור תולדות ה-SEO

 

נניח שאתה יצרן מזרנים שמפרסם מגזין תוכן. אחד המדדים המרכזיים שיעניינו אותך הוא נפח החיפוש, שנמדד למשל על ידי כלים כמו Google Keyword planner ומספר לך שאם תשתמש במילה ״שינה״ בתוכן שלך, אתה צפוי להגיע לכ-1,600 משתמשים שחיפשו את המילה הזו החודש. GKP גם יודע להציע לך ביטויים קשורים שחופשו באותו עולם תוכן כמו למשל ״חדרי שינה״, עם כ-8,100 חיפושים בחודש. ויודע לומר גם שעליך לשקול להשתמש במילה השגויה אך שגורה ״מזרון״ ולא במילה התקנית ״מזרן״, שמחופשת הרבה פחות על ידי הגולשים.

 

חיוני גם לבחון את היסטוריית החיפוש כדי להבין מגמות ברמת העניין שמפגינים הגולשים במונחים מסוימים וכדי לזהות דפוסים שחוזרים על עצמם ואפשר להיערך לקראתם. Google Trends יודע לספר שלנושא החיפוש ״שינה״ יש דפוס חוזר – נראה ששיא העניין בביטוי בישראל מגיע מדי שנה סביב סוף ספטמבר. אולי זה קשור לכך שאחרי החופש הגדול, גם החגים סוף סוף הסתיימו וכדאי ללמוד איך מתאפסים קצת על שעות השינה של בני המשפחה לקראת חודשי השגרה הארוכים שבפתח. אז כנראה שכדאי לכוון את התוכן המשמעותי לתקופה הזו, ולהשקיע דווקא אז בהפצה שלו. הכלי המצוין הזה, שזוכה משום מה להתעלמות יחסית, יודע גם לספר לי איפה בארץ חיפשו הכי הרבה את המונח ״שינה״ (תחזיקו חזק – גבעתיים, שלפחות כאן עדיין מצדיקה את המוניטין שלה כעיר שינה…), אילו מילות חיפוש נוספות חיפש מי שחיפש ״שינה״ (למשל התרופה דוקסילאמין) ובמה עוד הוא התעניין (״כדורי שינה מומלצים״).

 

Answer the public כבר לוקח את זה צעד קדימה, ומספק בצורה ויזואלית וחכמה רשימה של שאלות ששאלו הגולשים (באנגלית אמנם) וקשורים במונח ״שינה״. אני יכול ללמוד למשל שהרבה גולשים התעניינו בשאלה ״איזה שלב שינה הכי חשוב״ ו״איך מרגיש שיתוק שינה״ – ולייצר תוכן בתחום. Google Correlate בודק אילו מילות חיפוש נמצאות בקורלציה (קשר) עם מילת החיפוש ״שינה״ (״כאבים״ ו״תינוק״. כדאי להכין תוכן על הנושאים האלה).

 

 

אלה תחנות חובה לכל איש מקצוע. בזכות הכלים האלה, התוכן הוא לא רק מקדם SEO טוב בגוגל ומחולל טראפיק אורגני, אלא גם תשובה לצרכים אמיתיים שעולים מן השטח וחשובים לקהל שלנו. אבל כאן גם נמצאת הבעיה. תוכן שמסתמך על עבודת השטח הזאת בלבד מספק תשובה רק לשאלות שעולות מלמטה. מרמת הקהל והלקוח. אבל מה לגבי השאלות שהלקוח טרם שאל? מה לגבי נושאים שהוא עדיין לא מעלה בדעתו שיכולים לעניין אותו, ולכן הוא אפילו לא מחפש אותם?

 

״יש אנשים שאומרים – תנו ללקוח את מה שהוא רוצה״, הסביר פעם סטיב ג׳ובס. ״אבל זו לא הגישה שלי. הנרי פורד (חלוץ תעשיית הרכב) אמר שאם היה שואל את הלקוחות שלו מה הם רוצים, הם היו עונים לו – סוס מהיר יותר. אנשים לא יודעים מה הם רוצים עד שאתה מראה להם את זה״, סיכם ג׳ובס.

 

אז איך עושים תוכן מצוין שנסמך על שאלות שהלקוח עוד לא שאל? איך מראים לו מה הוא רוצה לפני שהוא עצמו יודע? התשובה היא שאם עבודת SEO טובה היא תהליך מלמטה למעלה (bottom-up) הרי שהתהליך ההפוך פועל בשיטת top-down. זהו הזינוק היצירתי.

 

החשיבה המסתעפת   

 

חוקרי יצירתיות מבחינים בין חשיבה מסתעפת לחשיבה מתכנסת. חשיבה מתכנסת חותרת לפתרון אחד, נכון ומוחלט לשאלה נתונה, באמצעות חקירה שיטתית, לוגית, מוטת פרטים. ביצירת תוכן, חשיבה מתכנסת היא כמו מחקר SEO טוב שמתמקד באיתור מילת המפתח הנכונה.

 

מנגד, חשיבה מסתעפת מעודדת ריבוי פתרונות לבעיה נתונה באמצעות חשיבה אסוציאטיבית. במקום לבקש להגיע מנקודה א׳ ל-ב׳, תוהים מה לגבי נקודות ג׳, ד׳ ו-ה׳. חשיבה מסתעפת מאפשרת לנו להגיע לתחומים שבמבט ראשון אין חיבור בינם לבין הנושא שבו אנחנו עוסקים. לכן הוא לא יעלה מהשטח. אבל לפעמים, כשמסתכלים מלמעלה על התמונה הגדולה, נחשפים חיבורים שאי אפשר לראות מלמטה. ביצירת תוכן, חשיבה מסתעפת היא כמו סטיב ג׳ובס.

 

הדיווה שישנה 15 שעות ביממה

 

וידוי קטן. Storiez יוצרת לעמינח מגזין תוכן שעוסק בשינה, והתהליך שתואר לעיל אכן משמש אותנו כדי לכסות שורה של נושאים שעולים ממחקרי SEO ומייצרים תוכן טוב ויעיל. איך לישון טוב, מה לאכול וממה להימנע, איך מרדימים תינוק ואיך קמים בבוקר רעננים. אבל בזכות החשיבה המסתעפת, יצרנו גם כתבות כמו הרגלי השינה של הסלבס, שהיא אחת המצליחות במגזין. בעצם, עשינו חיבור בין עולם ה-Well being והבריאות שבו פעלנו עד אז לעולם של תרבות פופ וסלבס. זזנו מחשיבה מתכנסת של מה ״נכון וראוי״ שיופיע במגזין על שינה טובה וראינו שיש יותר מתשובה אחת. הקהל לא שאל על זה בגוגל, אבל כשהוצגה לו השאלה הנכונה (״הסלבס באמת ישנים עד הצהריים?״) – הסקרנות התעוררה.

 

אבל לא רק אנחנו – כל אחד יכול לאמץ תהליכי חשיבה מסתעפת. לדוגמה, מותג הבלנדרים Blendtec יכול היה בקלות ליצור תוכן מתבקש על מתכונים מומלצים לשייקים וקוקטיילים עם הבלנדר שלו, או לכתוב על עזרי המטבח שישנו את חייכם. אבל הוא בחר לעשות משהו אחר לגמרי, והפיק סדרת סרטונים פרועים ומצליחים שבכל אחד מהם נבדק אם המכשיר מסוגל לטחון פריטים הזויים, מסטיקלייט ועד אייפון X. המותג הרחיב את ההסתכלות שלו ועשה חיבור יצירתי בין עולם המטבח שבו הוא חי לבין ז׳אנר ההרס החביב מאוד על הגולשים, מטראש דה דרס ועד מכסחי המיתוסים. ותרשו לי להבטיח לכם, אף אחד לא חיפש בגוגל בלנדר שיודע לעשות את זה.

 

 

ויש מקרים שבהם דווקא לכתוב על קוקטיילים זו הבחירה היצירתית. כמו למשל במגזין התוכן Signature של הוצאת הספרים הענקית Penguin random house. במקום להסתפק בדרך הקלה ולכתוב רק על ספרים, סופרים וההשראה שלהם, הם עשו חיבורים מעניינים בין ספרים לאירועים אקטואליים. לקראת ערב השנה החדשה, למשל, הם פרסמו רשימה של קוקטיילים מיוחדים מתוך ספרים קלאסיים. גם כאן, מדובר ביצירת תוכן מתוך נקודת מבט אחרת.

 

בטור שבו עסקנו באופן שבו הדאטה שלכם משקר לכם, לא ביקשנו להתעלם מקיומם של הדאטה ושל מדדי התוכן, אלא רק להבין את מגבלותיהם ולהשיב אותם למקומם ככלים תומכי החלטה. הצענו שתמצו את היתרון האנושי שלכם לצד יכולות הטכנולוגיה. כך גם הפעם. מחקר SEO הוא כלי חיוני מאין כמוהו וכך גם חשיבה מתכנסת, שמחזירה אותנו לקרקע ובוחנת אם התוצרים הקריאייטיביים שלנו משרתים את המטרות שהצבנו. אבל חשוב ללכת צעד יצירתי נוסף כדי להתעלות מעל התוכן הטוב – בדרך אל המצוין. לסיום, הנה בונוס.

 

10 שיטות שמעודדות חשיבה מסתעפת

היו סקרנים. חיוני לשאול שאלות רבות ככל האפשר. לשאול למה ואיך, ולא לקחת דברים כמובן מאליו. טכניקה שמעודדת זאת היא כתיבת שאלות רבות ככל האפשר על נושא מסוים

תרשו לעצמכם להעז. אי אפשר ללכת רק למקומות הצפויים והבטוחים

תתמידו. גם אם זה לא עבד בפעם הראשונה, זה לא אומר שזה לא טוב

צברו ניסיון. הטמיעו את עצמכם בתחום שלכם. הכירו אותו לעומק. אז, המוח שלכם כבר יידע לעשות את החיבורים

הקצו זמן להרהורים. חשיבה מסתעפת קורית ברגעים לא משימתיים, שבהם המחשבה נודדת

עשו סיעור מוחות. החלפת רעיונות עם קולגות פותחת כיווני מחשבה חדשים

התנסו בכתיבה חופשית. שבו מול דף והרשו לעצמכם לכתוב על נושא נתון בשיטת זרם התודעה לזמן מה

תתאמנו הרבה. ממש כמו כושר גופני, גם שריר החשיבה היצירתית מתחזק ככל שמפעילים אותו

עלו קומה. נסו לאמץ הסתכלות רחבה וכוללת יותר, שמתרחקת מהפרטים הקטנים ורואה את התמונה הגדולה

אלתרו. נטשו לפעמים את הדרך הקבועה בה אתם עושים דברים

עוד כתבות שיעניינו אותך

הסושיאל עושה רעש – אבל יש פלטפורמה חזקה יותר

גם בקרב צעירים, המייל חי ובועט. לפי נתונים חדשים, דוא״ל עולה על הרשתות החברתיות בפופולריות, בהמרות ובהגעת המסר לנמען. הגיע הזמן שתשקיעו בניוזלטר שלכם

כל שנייה קובעת: כך תגרמו לאתר שלכם להפסיק לדמם כסף

זמני טעינה ארוכים יותר גוררים שיעורי נטישה מפחידים. גוגל תתחיל לסמן בקרוב אתרים איטיים במובייל, אז כדאי שתדעו איך להפוך אתר תוכן מזדחל למטוס סילון