האם צונאמי עומד להכות בשוק התוכן?

גוגל פוזלת אל עולם המלצות התוכן, עם קידומים שמסתמכים על העדפה ישירה של הגולשים. מה זה אומר על טאבולה ואאוטבריין?

בסוף אוקטובר הכריזה ענקית האינטרנט גוגל על שינויים באופן בו היא מתכוונת לספק לנו מעתה תכנים. השם החדש, נעים מאד, הוא Discover, פיד חדשות המציע תוכן שמותאם אישית לחיפושים של הגולש במנוע החיפוש, בשילוב הידיעות החשובות ביותר של היום. הוא יפעל במנותק מהרשתות החברתיות – אולי כדי לא ליפול שוב בזירה שבה הפסידה גוגל בעבר.

 

מה מציע גוגל Discover?

 

אחד החידושים הבולטים, לכאורה, הוא ביסוס המלצות התוכן על פידבק אקטיבי של הגולש, באמצעות כפתורים שיאפשרו למשתמש לספר באופן אקטיבי אילו מהתכנים המוצגים לו היו לרוחו ומאילו הוא מרוצה פחות, כולל האפשרות לבחור ברשימת נושאי עניין למעקב, כפי שנעשה בפלטפורמות כמו פינטרסט. אך למעשה, ישנו חידוש מעניין ממנו. Discover אמור לספק תוכן מותאם בצורה טובה יותר מרחבי הרשת דווקא באופן פסיבי, ללא צורך "לגגל" מילות חיפוש במובן הקלאסי. המשמעות היא שהגולש ייחשף לתכנים שהוא לא חיפש באופן ישיר, ויוכל לשוטט במרחבי התכנים שיש לרשת להציע עד שיתקל במשהו מעניין. די בדומה למה שקורה בפיד שלכם ברשתות החברתיות. אין זה אומר, כמובן, שגוגל לא תשתמש ביתרון מספר אחת שלה – הידע העצום שיש לה ממילא אודותינו, כולל היסטוריית החיפושים.

גוגל דיסקובר. הגולש בוחר אקטיבית
את אופי התכנים

לפי גוגל, הדגשים בבחירת התכנים שיוצגו לקורא יהיו מידת הרלוונטיות והעניין למשתמש, גם אם לא מדובר בתוכן חדש. או כפי שמצהירה החברה: "מאמרים וסרטונים שאינם חדשים ברשת, אבל חדשים עבורך".

 

השאלה המסקרנת באמת היא מה עומד לקרות עכשיו בשוק המלצות התוכן, שבו מככבות בשנים האחרונות גם ענקיות ישראליות כמו אאוטבריין וטאבולה – זו האחרונה הגיעה לאחרונה למקום השלישי במדרג חשיפת התוכן העולמי של קומסקור, בו עקפה את פייסבוק ויוטיוב. עד כמה באמת מדובר ברעידת אדמה, והאם הן אכן צריכות להילחץ מדריסת הרגל של הענקית במכרה הזהב של המלצות התוכן המותאמות?

 

זהו לא הגישוש הראשון של גוגל בתחום: כבר ב-2014 היא השיקה כלי חינמי להמלצות תוכן משלה, Matched content units, המאפשר למפרסמים במערכת ה-Adsense לקדם תכנים הרלוונטיים לגולשים בתוך האתרים שלהם. כעת, כשהיא פונה לזירה הבלתי חינמית ומנסה לשחק את המשחק בעזרת היתרונות המובנים שהיא מביאה עמה, קשה להאמין שאדם סינגולדה מטאבולה וירון גלאי מאאוטבריין יישארו אדישים למהלך.

 

ואכן החברות הישראליות נתונות כבר היום בתחרות קשה זו בזו, ומתמודדות גם עם תחרות מתמדת מול פייסבוק – שמשכללת כל העת את אופני קידום התכנים שלה. זו בדיוק הסיבה ששתי החברות מנסות להמציא את עצמן מחדש ולפתח כלים חדשים וחכמים יותר בענף – דוגמת Smart feed ו-Focus שעל השקתם הודיעה אאוטבריין לאחרונה, או מסע הרכישות אליו יצאה טאבולה בשנים האחרונות.

 

ברקע, מהדהדות עוד שתי אפשרויות שעשויות לשנות משמעותית את המפה בענף: הראשונה היא חזרה של טאבולה ואאוטבריין אל שולחן הדיונים בכוונה לאחד שורות – אפשרות שנראתה רצינית מתמיד ב-2017, אך התמוססה על רקע אי הסכמות בין העומדים בראשן.

 

אפשרות נוספת היא שהגישוש הראשוני של גוגל יסתיים בסופו של דבר ברכישה של אחת המומחיות בתחום. גם השקעתה המרובה בעבר בפיתוח מערכת ניווט עצמאית לא מנעה ממנה להניח את ידה, לבסוף, על waze; כך שהמהלך החדש בתחום המלצות התוכן אינו בהכרח מבשר באופן אוטומטי על דחיקת השחקנים הקיימים מהשוק.

 

מנקודת מבטם של יצרני התוכן ואנשי השיווק, בענף שבו הצורך להפיץ את התכנים ולהגיע לקהלי יעד הופך מאתגר יותר ויותר, כניסתה של גוגל פותחת אפשרויות חדשות, אך גם מאיימת לטרוף את הקלפים. בטווח הקצר לפחות, יתכן שהדבר יביא לתחרות רבה יותר ולפיתוח שירותים וכלים טובים יותר. אך כדי לאמוד את השפעות העומק, נצטרך להתאזר בסבלנות.

 

 

עוד כתבות שיעניינו אותך

ה"אקשן" מתחיל שם: למה אסור לכם לוותר על סרטונים

אם כולנו צורכים כל כך הרבה תוכני וידאו, ממה נרתעים מותגים שעדיין לא מייצרים אותם? כמה נקודות למחשבה לפני שמוותרים על סרטון ששווה אלף תמונות

הסושיאל עושה רעש – אבל יש פלטפורמה חזקה יותר

גם בקרב צעירים, המייל חי ובועט. לפי נתונים חדשים, דוא״ל עולה על הרשתות החברתיות בפופולריות, בהמרות ובהגעת המסר לנמען. הגיע הזמן שתשקיעו בניוזלטר שלכם