״כשהתחלנו את הפודקאסט הרימו גבות. היום התגובות מדהימות״

לא במקרה החליטו מותגים רבים להפיק פודקאסט עצמאי: 50% מהגולשים בישראל, על פי דו"ח האינטרנט של בזק, שומעים תוכן רדיופוני באינטרנט. איך עושים זאת נכון? ראיון עם חן ינוביץ', מגישת הפודקאסט "שיחה מהעתיד" של בזק

הפודקאסטים הם לא רעיון חדש, וכבר ראינו שחברות בינלאומיות אימצו את הפלטפורמה המצליחה – אולם נראה שבשנתיים האחרונות הם תפסו תאוצה גם בישראל. פודקאסטים כמו "עושים היסטוריה עם רן לוי" או "גיקונומי", מביאים אליהם עשרות אלפי מאזינים מדי חודש, במגוון תחומים רחב – החל מפודקאסטים על היסטוריה, מדע או רפואה, ועד פודקאסטים שעוסקים בשיווק ואפילו בפוליטיקה. בתחנות שידור כמו "כאן" ו"גל"צ" יש עשרות פודקאסטים שאפשר לבחור ולהאזין להם, ויוזמות כמו "פופקורן" של ליאור פרנקל או "יזמות או למות" של יוסי דהן, עולות לאוויר חדשות לבקרים.

 

למה זה קורה? כי יותר ויותר אנשים בוחרים לשמוע אותם, ולא רק בחו"ל. על פי דו"ח האינטרנט השנתי של בזק, כ-50% מהגולשים בישראל שומעים תוכני רדיו באינטרנט, כשהפודקאסטים תורמים גם הם את חלקם לסטטיסטיקה.

 

תכירו את "שיחה מהעתיד": כשתוכן ושיווק נפגשים
בזק, שממתגת את עצמה כמי שלוקחת טכנולוגיות חדשות ומורכבות והופכת אותן לנגישות לכולן, החליטה לקחת את הנושא צעד קדימה. במקום להשתלב בחסויות או בפעילויות שיווקיות בפודקאסטים קיימים, היא החליטה להקים בעצמה פודקאסט בשם "שיחה מהעתיד", ולייצר שיח בנושא החיים החכמים, שהוא בלב אג'נדת המותג.

"בשנים האחרונות עבדנו מאוד חזק על תחום הבית החכם ועולמות האינטרנט של הדברים", מספרת חן ינוביץ', מנהלת התוכן הדיגיטלי בבזק ומגישת הפודקאסט. "רצינו לפנות לכל אותם אנשים שמתעניינים בעולמות האלו ולייצר שיח על 'סמארט לייף' דיגיטלי וחדשני". ינוביץ', ששידרה בעבר בקול הקמפוס, הבינה שהרדיו הוא מדיום המאפשר לייצר רגש ואינטימיות, ובעיקר מאפשר העמקה ויצירת תקשורת בין-אישית. ולכן, יחד עם מחלקת הדיגיטל של בזק הוחלט להרחיב את הפעילות, להקים את הפודקאסט ולבנות 'מיני תחנת רדיו' במשרדים של החברה.

"שיחה מהעתיד", חן ינוביץ' עם אבירן יעקב מחברת אקופלנט. צילום: באדיבות בזק

איך בחרתם את הנושא?
"רצינו לקחת בעלות על עולמות התוכן שרלוונטיים אלינו – האינטרנט של הדברים, טכנולוגיות חכמות וחדשנות דיגיטלית, ולייצר ערך אמתי עבור המאזינים. בהתחלה היו לא מעט שהרימו גבות, גם בקרב המאזינים, אבל אנחנו מקבלים תגובות מדהימות, בעיקר בזכות המרואיינים והתוכן שאנחנו מצליחים לייצר".

 

מה נחשב מבחינתכם הצלחה? יש דרך למדוד את זה?
"ידענו מראש שתחום הפודקאסט נחשב פופולרי מאוד בעולם במדינות כמו קנדה, ארה"ב וניו זילנד, וגם בישראל הוא צובר יותר ויותר תאוצה. הסתכלנו על חברות בינלאומיות שיצרו פודקאסטים עצמאיים כמו ג'נרל אלקטריק, נטפליקס ואיביי, והבנו שאנחנו רוצים להיכנס לתחום ולתפעל ערוץ פודקאסט עצמאי. אבל בגלל שמדובר במדיום מתפתח, לא תמיד קל להגדיר מטרות ויעדים מדידים, במיוחד כשמדובר בעולמות של תוכן ורדיו אינטרנטי".

 

והמרואיינים זרמו אתכם? הייתה בעיה לגייס אותם?
"הגיעו להתארח אצלנו לא מעט מרואיינים מעניינים, ואני יכולה לספור את כמות הסירובים על כף יד אחת. הדרך להשיג אותם היא או דרך אנשי יחסי ציבור, או שפנינו באופן אישי למרואיינים עצמם. ביו השאר הגיעו הטרנדולוגית והיזמית נטלי יצחקוב; ניסן בכר וחגי פרשטמן מייסדי חברת ביטווקינג; ולה וינטרוב מ-Colu; זוהר רוזנברג, לשעבר ראש מחלקת הסייבר בצה"ל; תמר רשף, מנהלת הפעילות העסקית של דאטורמה בישראל ועוד רבים וטובים. אנחנו נערכים לכל מרואיין ודואגים לבצע תחקיר טוב, וזה מה שמייצר את הסיפורים המעניינים, בסופו של דבר.

"בכל פרק אני לומדת משהו חדש", מעידה ינוביץ'. "גיל רוזן, סמנכ"ל השיווק שלנו, סיפר בפרק על החיים החכמים איך עיריית סן חוזה משתמשת בכלים חכמים כדי לנתב תנועה באצטדיון ענק. מזוהר רוזנברג למדתי שבבית חולים בינוני בארה"ב יש כ-150,000 מכשירים חכמים מחוברים במקביל, ושכחצי מיליון בעלי קוצבי לב נקראו בדחיפות למרפאות בארה"ב בגלל מתקפת סייבר. ד"ר שלמה דדיה מבית החולים איכילוב סיפר איך במקום לגדום איבר נגוע בסרטן מדפיסים אותו בתלת מימד ומייצרים פתרונות מצילי ומשפרי חיים".

 

כמה השקעה ומשאבים נדרשים להקמה ותפעול של פודקאסט?
"ההשקעה הכלכלית היא נמוכה והעבודה השוטפת כוללת בעיקר את בחירת המרואיין, התחקיר וההקלטה. פודקאסט הוא במה של תוכן מעמיק ויש לו קהל ייחודי, הוא לא מתאים לכל אחד, וחשוב להבין אם הוא מתאים למסרים ולמטרות שרוצים להשיג עבור המותג".

 

אז איך יוצרים פודקאסט?


1. מבינים את הנרטיב
: השלב הראשון בכל פודקאסט מותגי טוב הוא לאתר רעיון או פורמט שיספר את סיפור המותג וידבר את הערכים שלו, בלי להישמע שיווקי. חשוב לתת ערך אמתי למאזין, כדי שירצה להמשיך ולשמוע, בלי לנסות למכור או לשווק לו את מוצרי המותג.

2. מגדירים זמנים: מגדירים מראש מסגרת זמן לפרק, ומחליטים האם מדובר בפודקאסט שבועי, או בעונה שלמה שעולה בבת אחת לפלטפורמות הרלוונטיות.

3. בוחרים איפה מקליטים: אם בחרתם אולפן, חשוב שהוא יהיה מקצועי וערוך להקלטת פודקאסט. אם אתם לא מעוניינים להוציא תקציב על אולפן, תוכלו בקלות לחבר מיקרופון מקצועי למחשב ולהשתמש בתוכנות עריכה כמו audacity. במקרה הזה מומלץ כמובן להתנסות היטב מראש ולא להתנסות בהקלטת הפודקאסט לראשונה עם המרואיין.

4. נערכים עם רשימה מסודרת של מרואיינים: חשוב לערוך מראש תחקיר על כל מרואיין. שימו לב – זמינות המרואיינים מוגבלת ולכן חשוב ליצור רשימת מרואיינים נוספים למקרה שמישהו יתחרט בדקה ה-90.

5. מקליטים ועורכים: כדי להיות יעילים בזמן ובמשאבים רצוי להקליט כמה פרקים ברצף.

6. מעלים לפלטפורמות הרלוונטיות – ומשגרים לעולם.

עוד כתבות שיעניינו אותך

הסושיאל עושה רעש – אבל יש פלטפורמה חזקה יותר

גם בקרב צעירים, המייל חי ובועט. לפי נתונים חדשים, דוא״ל עולה על הרשתות החברתיות בפופולריות, בהמרות ובהגעת המסר לנמען. הגיע הזמן שתשקיעו בניוזלטר שלכם

ה"אקשן" מתחיל שם: למה אסור לכם לוותר על סרטונים

אם כולנו צורכים כל כך הרבה תוכני וידאו, ממה נרתעים מותגים שעדיין לא מייצרים אותם? כמה נקודות למחשבה לפני שמוותרים על סרטון ששווה אלף תמונות